Stavanger



Heisann! Dette er mitt frste innlegg her, og jeghar tatt utgangspunkt i utkastet til en oppgave jeg har skrevet om Stavanger og fordeler og ulemper/utfordringer i byregionen.



- Et passende bilde

Mitt hjemsted, Stavanger, har mange kvaliteter, men ogs en del ulemper. Som oljehovedstad fr kommunen mye skatteinntekter fra virksomheten og har derfor en del penger fordele p sine innbyggere. Dette viser kanskje igjen i hvordan byen tar seg ut. Sentrumsomrdet har i de senere r blitt pusset opp for mange millioner kroner, og ser i dag veldig pent ut. Dette er selvflgelig viktig for lokalbefolkningen som bruker sentrum og det vil i de fleste tilfeller fre til kt trivsel. Nr det gjelder utdanning, kan vi se litt nrmere p videregende skoler og fylket som helhet. Rogaland har lavere frafallsprosent enn landsgjennomsnittet, og har nest lavest, etter Sr-Trndelag. Dette er veldig positivt, bde for fylket og landet som helhet. Det kan spekuleres i hvorfor frafallsprosenten er lavere her enn i andre fylker, men det kan ha noe med at den generelle voksne befolkningen i fylket har hy utdanning. Stavanger er ogs den av de fire store byene (Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger) som har minst storbyproblemer. Dette er typisk kriminalitet, rusavhengige, arbeidsledighet, sosiale problemer og lignende. Arbeidsledigheten i Stavanger kommuner er ogs betraktelig lavere enn i de tre andre storbyene, med 2,1%. Til sammenligning har Bergen 2,9%, Oslo 3,5% og Trondheim 3,3%.


Det finnes ogs selvflgelig ulemper med Stavanger. En av de som jeg mener er strst er nrheten til transport, og da spesielt kollektivtransport. Dette gjr at det er store ker p veiene i byen i rushtiden. Dette skyldes for det meste populariteten til eneboligen i kommunen. Andelen av befolkningen som bor i blokk er to prosent lavere enn landsgjennomsnittet, og for en by p strrelse med Stavanger burde det vre mulig bygge mer i hyden. I tillegg har Stavanger veldig lite areal bygge p, og derfor er det ogs viktig tenke p bygge frre eneboliger. I Oslo er andelen som bor i blokk eller bygrd over 60%. Selv om Oslo er en by med fem ganger s mange innbyggere som Stavanger, sier det noe om forskjellige byggekulturer. IStavanger er det bare "sosiale tapere" som bor i blokk, selv om det i senere tid har dukket opp en del eksklusive blokkprosjekter.En by som kanskje er mer naturlig sammenligne med, er Trondheim. Her er andelen som bor i blokk eller bygrd p 20,3%, og det er dobbelt s mange i prosent som i Stavanger. P Nord-Jren er det stor jordbruksaktivitet, og det er viktig bevare jordbruket. Derfor mener jeg det er viktig at Stavanger, og til dels Sandnes, tar s mye som mulig av befolkningsveksten, slik at det ikke gr utover de store jordbrukskommunene rundt.

Befolkningens nrhet til busstilbudet som eksisterer i dag blir for drlig, og de fleste velger da kjre bil. Hadde man bygget tettere langs hovedfartsrene, som riksvei 44 og E39 som gr mellom Stavanger og Sandnes i sr, ville man kunne ftt en bedre kollektivdekning. Begge disse veiene gr via Forus, som har en stor andel av arbeidsplassene i kommunen og fylket. Det er ingen god utvikling heller. Antall passasjerer siden 2005 har gtt ned med nesten 300000 i ret i Stavanger.

2 kommentarer

yvind

23.sep.2009 kl.13:55

Du framstr som en klok mann, Thomas! :--)

tjomsas

23.sep.2009 kl.15:36

Takk skal du ha, yvind ;).

Skriv en ny kommentar

Kategorier

Arkiv

hits